חינוך 1.9.2025 – חמישה אתגרים שאנחנו חייבים לדבר עליהם

פוסט לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה

שנת הלימודים בפתח, אבל קשה לפתוח אותה בלי לעצור רגע ולדבר על הפיל שבכיתה.

אלו חמשת אתגרי־העל של מערכת החינוך בישראל השנה

1. מחסור הולך ומעמיק במורים
גם השנה אנחנו נכנסים לשנה החדשה עם מאות משרות פתוחות.
כמעט בכל בית ספר יש מקצועות שחסרים בהם מורים, מחנכים (שלעיתים מחנכים 2 כיתות!), לעיתים אפילו מקצועות ליבה.

וזו כבר לא רק שאלה של “מי ילמד?” – אלא איך שומרים על רצף חינוכי אמיתי?

2. מורים שאינם מתאימים – רק כי אין אחרים
המחסור מוביל לקליטה מואצת של מורים לא מוסמכים או שאינם מתאימים להוראה.

וכשהכיתה סובלת – כולם נפגעים: התלמידים, הצוות, ההורים – והאמון במערכת

3. התלמידים עדיין מתאוששים
קורונה. מלחמה. חרדה מתמשכת.
אנחנו רואים תלמידים עם פערים לימודיים, רגשיים וחברתיים – רבים מהם לא נמצאים במקום שמצופה מהם להיות בו מבחינה גילית.

הם זקוקים להרבה יותר מהוראה: הם צריכים מבט, הכלה, יחס, חוסן – וצוות עם כוחות להתמודד ולמצוא דרכים יצירתיות וחדשות לעשות זאת.

4. השחיקה הגדולה של המורות והמורים
המחסור במורים שמעמיס יותר על מי שנמצא, המשימות השונות שנערמות,
המורים של היום נדרשים להיות גם אנשי חינוך, גם תומכים רגשיים, גם מתחדשים בפדגוגיה וטכנולוגיה, הורים ותלמידים מסביב לשעון, ובכל זה להתמודד עם תנאים מאתגרים ומעמד ציבורי בירידה.

יותר מתמיד – אם לא נשמור על המורות והמורים, לא יהיה לנו חינוך.

5. מהפכת ה־AI שדוהרת קדימה
הבינה המלאכותית לא מחכה למשרד החינוך.
היא כבר כאן, טורפת את הקלפים, משנה את העולם, את שוק העבודה, את ההוראה, את הלמידה, את הערכה – ואת האתגרים האתיים והפדגוגיים.
מחייבת לחשב מסלול מחדש בכל היבט וזירה בעבודה החינוכית.
מייצרת הזדמנויות, אתגרים וגם סכנות. כל אלו דורשים היערכות –
אבל ההיערכות שלנו חלקית ואיטית מאד והרבה מאחור – ביחס לקצב ההתפתחויות.

(נדרש פוסט נפרד, אבל חובה להזכיר זאת כבר עכשיו.)

מערכת החינוך נכנסת לשנה מורכבת וקשה במיוחד.

הבשורות הטובות?
יש גם הזדמנויות. יש חדשנות ויצירתיות. יש גם אנשי חינוך מדהימים ויוזמות שצומחות מהשטח.

אבל הדרך קדימה מחייבת הסתכלות אמיצה – בלי סיסמאות, ותרגום כל אלו לתוכנית עבודה של ממש.

אז איך אתן ואתם נערכים?